Broken drone DJI Mini 3 for repair

Officiële en exacte antwoorden voor het dronebewijs A1/A3 (DGLV) in België – direct PDF om je dronepiloot-certificaat te behalen

📄 Wil je een gratis voorbeeld voor België?

Download hier gratis een PDF met echte examenvragen en heldere uitleg ➡️ Klik hier

✅ De complete set officiële DGLV A1/A3-examenvragen en -antwoorden voor 2025 in België:

➡️ https://droneopleidingen.be/product/dronebewijs-examen-a1-a3-belgie-officiele-vraagstellingen-juiste-antwoorden-en-duidelijke-verklaring-dglv/

🚀 Bereid je je voor op het drone-examen A2 in België?

We hebben ook de complete set examenvragen en -antwoorden voor A2. Bekijk ‘m hier: Dronebewijs A2

Is bij beroepsmatig gebruik van een drone een standaard familiale verzekering (BA gezin) voldoende om te voldoen aan de verzekeringsplicht?

  • Ja
  • Ja, maar enkel als de UAS minder dan 250 gram weegt
  • Nee, er is een specifieke polis voor luchtvaart-aansprakelijkheid vereist
  • Nee, tenzij de vlucht niet langer dan 10 minuten duurt

Is het toegestaan om een drone te besturen zonder een geldige verzekering burgerlijke aansprakelijkheid?

  • Ja.
  • Ja, maar enkel voor occasioneel gebruik.
  • Nee, dit is nooit toegestaan.
  • Ja, maar enkel voor indoorvluchten.

Welk type verzekering is verplicht voor de exploitatie van een UAS?

  • Burgerlijke aansprakelijkheid voor schade aan derden
  • Diefstal en brand
  • Omnium (casco)
  • Rechtsbijstand

Is het volgens de Europese Verordening (2019/947) toegestaan om een UAS te besturen zonder VERZEKERING?

  • Nee, nooit
  • Ja, maar enkel in bijzondere omstandigheden
  • Ja, maar enkel als de SAIL lager is dan V
  • Ja, als de UAS geclassificeerd is als speelgoed

Is een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) voor een UAS altijd verplicht?

  • Nee, dit hangt af van het type operatie waarvoor de UAS wordt gebruikt.
  • Ja, altijd.
  • Nee, dit hangt af van de maximale startmassa (MTOM) van de UAS.
  • Nee, enkel voor operaties in de categorie SPECIFIC.

“Wat moet de opdrachtgever van luchtwerk dat met een UAV wordt uitgevoerd, controleren?”

  • dat de UAV-piloot een verzekering heeft die de waarde van de camera dekt
  • dat de UAV-piloot een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft voor schade aan derden
  • dat de UAV-piloot een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft voor schade aan derden en voldoet aan de vereisten voor het gevraagde type vlucht
  • dat de piloot een vliegervaring van minstens 100 uur heeft

Welk type VERZEKERING is verplicht voor het besturen van een UAS?

  • Een verzekering tegen storingen of defecten van het UAS.
  • Een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid ten opzichte van derden.
  • Een verzekering tegen diefstal en brand van het UAS.
  • Geen enkele, als het gebruik louter recreatief is.

Indien een drone wordt ingezet voor PROFESSIONEEL GEBRUIK:

  • Voor de vlucht leggen de piloot en de opdrachtgever onderling de verschillende verantwoordelijkheden vast.
  • De PILOOT en/of zijn organisatie (EXPLOITANT) zijn altijd VERANTWOORDELIJK VOOR DE VLUCHT.
  • Het is het bedrijf dat de opdracht heeft gegeven (OPDRACHTGEVER) dat de verantwoordelijkheid voor de vlucht op zich neemt.
  • De verantwoordelijkheid wordt altijd 50/50 gedeeld tussen de piloot en de opdrachtgever.

“Mag ik, eens ik mijn getuigschrift van theoriekennis voor de OPEN categorie A1-A3 heb behaald, professionele activiteiten uitvoeren met een drone?”

  • Ja.
  • Ja, maar pas nadat men zich als operator heeft geregistreerd op het Drone Portaal, een verzekeringspolis heeft afgesloten en beschikt over de operationele procedures van de operator (indien de piloot niet dezelfde persoon is als de operator).
  • Nee, ik mag enkel recreatieve vluchten uitvoeren.
  • Ja, maar enkel met drones die minder dan 250 gram wegen.

Als men in de Open Categorie A1 vliegt met de ‘FOLLOW ME’-modus actief:

  • Dan mag de maximale afstand van de drone tot de piloot hoogstens 50 meter bedragen.
  • Dan mag de maximale afstand van de drone tot de piloot hoogstens 100 meter bedragen.
  • Dan mag de maximale afstand van de drone tot de piloot hoogstens 150 meter bedragen.
  • Dan geldt er geen afstandsbeperking, zolang de drone in VLOS blijft.

In welke subcategorie valt een drone van < 250 g?

  • A1 zonder payload (nuttige lading)
  • A1 met payload (nuttige lading)
  • A1 als de snelheid lager is dan 22 m/s en/of als hij zelfgebouwd is
  • Altijd en uitsluitend in A1, ongeacht de snelheid of het feit dat hij zelfgebouwd is

Wat wordt verstaan onder ‘mensenmenigten’?

  • Een groep van minstens 5 personen.
  • Een groep mensen die, ongeacht het aantal, zich niet kunnen verspreiden door concrete en fysieke belemmeringen (bijvoorbeeld dranghekken).
  • Een groep van minstens 12 personen.
  • Elk publiek evenement, zoals een concert of een voetbalwedstrijd.

Is het toegestaan om over mensenmenigtes te vliegen?

  • Ja, mits men een specifieke toelating van het DGLV heeft.
  • Ja, maar alleen als de drone is uitgerust met een vluchtbeëindigingssysteem.
  • Nee, in de OPEN categorie is het overvliegen van mensenmenigtes altijd verboden.
  • Ja, als men op een hoogte van meer dan 120 meter vliegt.

“Met een getuigschrift voor piloot in de OPEN categorie A1-A3, mag ik vliegen boven:”

  • Industrieterreinen
  • Parken in een stedelijk gebied
  • Open aardappelvelden
  • Mijn privé-eigendom in het stadscentrum

MAXIMALE VLIEGHOOGTE in de Open Categorieën:

  • 120 meter boven zeeniveau
  • 120 meter boven het overvlogen terrein
  • 120 voet
  • 120 meter vanaf het opstijgpunt

“Met betrekking tot de OPEN-categorie A3, is het toegestaan te vliegen op een minimale afstand van:”

  • 50 meter van mensenmenigten en alleen waar men redelijkerwijs verwacht geen niet-betrokken personen in gevaar te brengen.
  • Ver van afzonderlijke personen, 150 meter van mensenmenigten, 50 meter van afzonderlijke personen, ver van mensenmenigten.
  • Waar men redelijkerwijs verwacht geen niet-betrokken personen in gevaar te brengen en op 150 meter van mensenmenigten.
  • 150 meter van woonwijken en de drone altijd in het zicht houden.

Met de OPEN en LIMITED OPEN categorieën bedoelt men operaties:

  • Uitgevoerd in VLOS op een veilige afstand van minstens 150 m van bebouwde kom en minstens 50 meter van niet-betrokken personen.
  • Uitgevoerd in VLOS op een veilige afstand van minstens 50 m van bebouwde kom en minstens 150 meter van niet-betrokken personen.
  • UAS-operaties die beschouwd worden als operaties met het laagste intrinsieke risico en waarvoor dus geen voorafgaande toelating of operationele verklaring van de UAS-exploitant vereist is.
  • Operaties die uitsluitend voor recreatieve doeleinden worden uitgevoerd en met drones die minder dan 2 kg wegen.

Niet-betrokken personen zijn:

  • Personen die door de UAS-exploitant geïnstrueerd zijn over de te nemen voorzorgsmaatregelen.
  • Personen die nog nooit betrokken zijn geweest bij een vliegincident met een UAS.
  • Personen die niet deelnemen aan de lopende UAS-operatie.
  • Alle omstanders die zich op meer dan 50 meter van het vlieggebied bevinden.

Welke van de volgende operaties wordt beschouwd als een SPECIFIC-operatie?

  • Gebruik van een UAV met een MTOM > 250 g.
  • Gebruik van een UAV die geen gevaarlijke goederen vervoert.
  • Gebruik van een UAV met een MTOM > 25 kg.
  • Een vlucht in “”follow me””-modus op meer dan 50 meter van de piloot.

De procedures en voorschriften met betrekking tot UAS-operaties zijn:

  • Evenredig met het risico en de aard van de beoogde operatie.
  • Enkel evenredig met het risico van de beoogde operatie.
  • Enkel evenredig met de aard van de beoogde operatie.
  • Identiek voor alle categorieën van operaties.

Het belangrijkste kenmerk van de OPEN categorie is dat deze de operaties met het laagste risico omvat.

  • Onjuist
  • Juist
  • Juist, aangezien het uitsluitend om recreatieve operaties gaat.
  • Onjuist, het risico is in alle categorieën gelijk.

De EASA-verordening voorziet in drie categorieën voor de exploitatie van UAS. Welke zijn dit?

  • Open, Specific, Certified
  • Kritieke operaties, Niet-kritieke operaties, Open categorieën
  • Kritieke operaties, Speciale kritieke operaties, Open categorieën
  • Recreatief, Professioneel, Experimenteel

Wat zijn operaties in de SPECIFIC-categorie?

  • Alle operaties waarvoor een operationele toelating van de bevoegde autoriteit is vereist. Als niet aan een van de vereisten voor de OPEN-categorie wordt voldaan, wordt de operatie van de UAS-exploitant geclassificeerd als SPECIFIC.
  • Alle gevallen waarin een ATS-beoordeling vereist is.
  • Alle activiteiten die plaatsvinden in de omgeving van een luchthaven.
  • Alle vluchten die in BVLOS worden uitgevoerd.

Is er een verplichting om de met een UAS uitgevoerde operaties te registreren?

  • Ja, ook op een virtuele drager
  • Nee
  • Ja, in het logboek van de piloot
  • Enkel voor operaties in de ‘Specific’-categorie

Moet u eerst een bewijs van bevoegdheid als piloot behalen voordat u zich als UAS-exploitant kunt registreren bij het DGLV?

  • Ja, in alle gevallen.
  • Nee, want de registratie gebeurt door de exploitant, die niet verplicht is om ook een bewijs van bevoegdheid als piloot te hebben.
  • Nee, maar de registratie is wel vereist vóór de eerste vlucht.
  • Ja, u moet het bewijs van bevoegdheid toevoegen tijdens de registratieprocedure.

Wat is geo-bewustzijn?

  • Het feit dat de exploitant of piloot op afstand de aanwezigheid van geografische zones in de buurt van het operatiegebied heeft vastgesteld.
  • Het feit dat de exploitant of piloot op afstand de mogelijke risico’s van terreinobstakels in de omgeving heeft onderzocht.
  • De functie die in staat is om mogelijke schendingen van luchtruimbeperkingen te detecteren.
  • Het vermogen van de piloot om zich te oriënteren zonder de hulp van gps.

Hoe kan het Belgische Droneportaal van de FOD Mobiliteit en Vervoer het best worden omschreven?

  • Een applicatie van skeyes die kaarten met geografische UAS-zones toont.
  • Het officiële portaal waar UAS-exploitanten zich moeten registreren om een exploitantnummer te ontvangen.
  • Een online winkel voor het aankopen van drones en accessoires die voldoen aan de Belgische wetgeving.
  • Een sociaal netwerk voor Belgische dronepiloten om vliegervaringen te delen.

Wat is de Droneguide-kaart van skeyes en wat is het hoofddoel ervan?

  • Een website van het DGLV om de procedures van luchtverkeersleidingsorganen te publiceren.
  • Een platform waar men een overzicht kan vinden van alle door skeyes beheerde luchtvaartterreinen.
  • Een online kaart die een overzicht geeft van de UAS-geografische zones in België, waar men kan controleren of een vlucht is toegestaan.
  • Een webshop voor de aankoop van gecertificeerde drones en toebehoren.

“Moet een drone-exploitant die een drone met een camera gebruikt, zich, ongeacht het gewicht van de drone, registreren op het Belgische droneportaal en het bekomen exploitantnummer aanbrengen op de drone?”

  • Nee
  • Er bestaat momenteel geen verplichting om zich te registreren op het Belgische droneportaal of een exploitantnummer aan te brengen op de drone.
  • Ja
  • Ja, maar enkel voor professioneel gebruik.

“Moet een UAS-exploitant, alvorens een vlucht uit te voeren, controleren of hij geregistreerd is op het Belgische droneportaal en zijn exploitantnummer op de drone heeft aangebracht?”

  • Nee, een registratie op eender welke gespecialiseerde drone-website volstaat.
  • Ja.
  • Nee.
  • Ja, maar enkel als de drone meer dan 250 gram weegt.

“Moet de piloot op afstand tijdens een VLOS-vlucht de beperkingen voor het luchtruim, vastgesteld door het DGLV en beschikbaar via de Droneguide-kaart, nauwgezet respecteren?”

  • Ja
  • Nee
  • Ja, maar enkel bij Extended Visual Line of Sight (EVLOS) vluchten
  • Nee, indien hij een speciale toelating heeft van de lokale politie

Waar is geografische informatie met betrekking tot UAS-zones grafisch beschikbaar?

  • Op de website van het DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart)
  • Dergelijke kaarten zijn niet online beschikbaar
  • Op de Droneguide-applicatie en -website (www.droneguide.be)
  • In de AIP (Aeronautical Information Publication)

Zijn UAS-exploitanten verplicht zich te registreren bij het DGLV en het ontvangen exploitantennummer aan te brengen op de UAS?

  • Ja
  • Nee
  • Nee. Enkel de registratie is verplicht, maar niet het aanbrengen van het nummer.
  • Ja, tenzij de drone geclassificeerd is als speelgoed.

“Moet ik, om het vliegbewijs voor de OPEN categorie A1-A3 te behalen, een klassikale cursus volgen bij een opleidingscentrum?”

  • Het is niet verplicht, maar ik kan het wel doen voor een betere voorbereiding.
  • Nee
  • Ja
  • Ja, als ik minderjarig ben.

Is een medische keuring verplicht om het vliegbewijs voor de OPEN categorie A1-A3 te behalen?

  • Ja
  • Ja, maar enkel voor drones met een MTOM van meer dan 10 kg.
  • Nee
  • Ja, maar enkel voor piloten ouder dan 60 jaar.

“Om een drone met een maximale startmassa (MTOM) tussen 250 g en 2 kg te besturen, is het A1/A3-vliegbewijs vereist.”

  • Onwaar
  • Enkel indien de bevoegde autoriteit (DGLV) hierom verzoekt
  • Waar
  • Waar, maar enkel voor professioneel gebruik

Een in België uitgereikt bewijs van bevoegdheid als piloot op afstand is geldig in andere EASA-lidstaten:

  • Fout
  • Juist
  • Dit hangt af van de UAS-exploitant
  • Juist, maar enkel na een bijkomende validatie door EASA

Wat is de minimumleeftijd om het attest van UAS-piloot voor de OPEN categorie te behalen?

  • 21 jaar
  • 18 jaar
  • 16 jaar
  • 14 jaar, met toestemming van de ouders

Om de hoeveel jaar moet het pilootbewijs voor de categorieën A1-A3 worden vernieuwd?

  • Elk jaar
  • 5 jaar
  • Er is geen vervaldatum voorzien
  • Elke 2 jaar, met een opfrissingsexamen

Hoe wordt een ‘piloot op afstand’ gedefinieerd?

  • Een persoon die de UAV in automatische modus bestuurt.
  • Een natuurlijke persoon die verantwoordelijk is voor de veilige uitvoering van de vlucht en die te allen tijde de vlucht van de UAV kan beheren.
  • Een natuurlijke persoon die de UAV bestuurt vanaf een controlestation.
  • De UAS-exploitant die de wettelijke verantwoordelijkheid voor de vlucht heeft.

Ben ik als piloot op afstand altijd verplicht om de GEBRUIKERSHANDLEIDING te volgen?

  • Ja, altijd.
  • Nee.
  • Ja, maar enkel als de inhoud van de handleiding niet in strijd is met wettelijke of reglementaire bepalingen.
  • Nee, als ik voldoende ervaring heb om een andere inschatting te maken.

Mag ik propellers monteren met een andere spoed en diameter dan de standaard meegeleverde propellers?

  • Normaal gesproken niet, tenzij de fabrikant dit uitdrukkelijk vermeldt in de gebruikershandleiding van de UAV.
  • Ja, elke willekeurige propeller kan op de UAV gemonteerd worden.
  • Ja, dit mag altijd en in alle omstandigheden.
  • Ja, als de nieuwe propellers de prestaties verbeteren.

“De piloot mag een drone besturen, zelfs als de windsnelheid hoger is dan de waarde die in de gebruikershandleiding staat vermeld.”

  • Onjuist
  • Juist, dit mag omdat het systeem toch wordt beheerd door de flight controller.
  • Dit hangt van de situatie af.
  • Juist, als de vlucht wordt uitgevoerd in onbewoonde gebieden.

Is het verplicht om vluchten uitgevoerd in de OPEN-categorie te registreren?

  • Ja, in het logboek van de piloot en in het technisch logboek van de UAS.
  • Ja, op een willekeurige digitale drager.
  • Nee.
  • Ja, maar alleen als de vlucht voor professionele doeleinden is.

Definitie van een CHECKLIST in de luchtvaart:

  • Een verplichte controlelijst die zich in het logboek van de vluchtoperaties bevindt
  • Een controlelijst bedoeld om een specifieke reeks handelingen te verifiëren die de piloot zou kunnen vergeten
  • Een verplichte controlelijst die nodig is voor het DGLV voor de erkenning van de UAV
  • Een facultatief document dat alleen nuttig is voor beginnende piloten

“De Europese UAS-regelgeving, die sinds eind 2020 van kracht is, creëerde een formeel kader voor complexere operaties in de ‘Specifieke’ categorie. Welk type operatie, dat verder gaat dan de standaard visuele zichtlijn, werd hierdoor onder strikte voorwaarden mogelijk?”

  • BVLOS
  • EVLOS
  • VLOS
  • FPV

Gespecialiseerde operaties met een UAS worden onderverdeeld in:

  • VLOS, EVLOS en RLOS
  • VLOS, Kritieke Scenario’s en Niet-Kritieke Scenario’s
  • VLOS, EVLOS en BVLOS
  • Visuele operaties en instrumentale operaties

Definitie van een operatie die wordt uitgevoerd in VLOS

  • Een type UAS-operatie waarbij de piloot op afstand in staat is om voortdurend en zonder hulpmiddelen visueel contact te houden met het onbemande luchtvaartuig, zodat hij de vliegroute ervan kan controleren ten opzichte van andere luchtvaartuigen, personen en obstakels om botsingen te vermijden.
  • Operaties die worden uitgevoerd met een UAS in de nabijheid van luchthavens.
  • Operaties die worden uitgevoerd met een UAS in de nabijheid van mensen op de grond.
  • Een vlucht die wordt uitgevoerd via de monitor van het grondstation.

“In VLOS, welke beperkingen op het gebruik van het luchtruim moet de piloot respecteren?”

  • Die welke worden weergegeven op de Droneguide-kaart, voortvloeiend uit de voorschriften van het DGLV.
  • Die welke van toepassing zijn op EVLOS-vluchten.
  • Enkel die welke vermeld staan in de AIP (Aeronautical Information Publication).
  • Geen, als men in de Open categorie A1 vliegt.

Wat zijn de maximale afstanden van de drone tot de piloot tijdens een vlucht in VLOS?

  • 500 meter hoogte, 150 meter horizontale afstand
  • 150 meter hoogte, 100 meter horizontale afstand
  • 120 meter hoogte
  • 120 meter hoogte, 200 meter horizontale afstand

Operaties in VLOS zijn:

  • Operaties uitgevoerd met de UAS binnen een afstand van 1 km, waarbij de piloot op afstand ononderbroken visueel contact met het luchtvaartuig kan houden, zonder hulpmiddelen die het zicht vergroten, om zo de vlucht te besturen, afstand te bewaren en botsingen te vermijden.
  • Operaties uitgevoerd met de UAS binnen een zodanige afstand dat de piloot op afstand ononderbroken visueel contact met het luchtvaartuig kan houden, zonder hulpmiddelen die het zicht vergroten, om zo de vlucht te besturen, afstand te bewaren en botsingen te vermijden.
  • Operaties uitgevoerd met de UAS waarbij de piloot op afstand ononderbroken visueel contact met het luchtvaartuig kan houden, ook met behulp van elektronische hulpmiddelen om het zicht te vergroten (first person view), om zo de vlucht te besturen, afstand te bewaren en botsingen te vermijden.
  • Operaties waarbij de piloot de drone voor korte momenten uit het oog mag verliezen, op voorwaarde dat de GPS actief is.

WAT IS HET ACRONIEM VOOR ‘VISUAL LINE OF SIGHT’?

  • VLS
  • LOS
  • VLOS
  • V-LOS

Tijdens een vlucht in VLOS moet de piloot op afstand:

  • een volledige visuele scan uitvoeren van het terrein rondom het grondstation tot op een afstand van 150 meter, om elk risico op een botsing met bemande luchtvaartuigen te vermijden.
  • een volledige visuele scan uitvoeren van het luchtruim rondom het onbemande luchtvaartuig, om elk risico op een botsing met bemande luchtvaartuigen te vermijden.
  • een volledige elektronische scan uitvoeren van het luchtruim rondom het onbemande luchtvaartuig, om elk risico op een botsing met bemande luchtvaartuigen te vermijden.
  • hoofdzakelijk vertrouwen op de obstakeldetectiesensoren van de drone.

Wat moet de piloot doen als hij tijdens een VLOS- of EVLOS-vlucht het visuele contact met de drone verliest?

  • Hij mag de vlucht voortzetten zolang hij binnen de toegestane limieten blijft.
  • Hij moet de vlucht zo snel mogelijk beëindigen.
  • Hij moet op zoek gaan naar de drone.
  • Hij moet de ‘hovering’-functie activeren en wachten tot het visuele contact is hersteld.

Wie is de UAS-observeerder?

  • Een door de exploitant aangewezen persoon die de piloot op afstand bijstaat door het onbemande luchtvaartuig met het blote oog te observeren.
  • Een persoon die rechtstreeks door het DGLV is aangewezen om de correcte uitvoering van de vlucht te controleren.
  • Een door de exploitant aangewezen persoon die de piloot op afstand kan vervangen in geval van nood.
  • Eender welke persoon die de piloot helpt om visueel contact met de drone te behouden.

Wat geldt voor een afstandsbestuurder tijdens een VLOS-vlucht met betrekking tot een noodgebied?

  • Hij mag in de nabijheid van of in het gebied vliegen als hij denkt de hulpdiensten te kunnen helpen.
  • Hij mag onder geen enkele omstandigheid in de nabijheid van of in het gebied vliegen.
  • Hij mag in de nabijheid van of in het gebied vliegen omdat er geen specifieke beperkingen bestaan.
  • Hij mag er enkel vliegen met toelating van de verantwoordelijke van de hulpdiensten.

“Moet de UAS-piloot tijdens een vlucht in VLOS-omstandigheden de vlucht afbreken als de operatie een risico vormt voor andere luchtvaartuigen, mensen, dieren, het milieu of eigendommen?”

  • Ja
  • Nee
  • Nee, de piloot mag de vlucht nooit afbreken, zelfs als de operatie een risico vormt, omdat hij te allen tijde visueel contact met het UAS moet behouden.
  • Enkel als het risico mensen betreft.

Hebben VLOS/EVLOS-operaties voorrang op andere luchtvaartuigen?

  • Ja
  • Ja, maar enkel ten opzichte van luchtvaartuigen die van rechts komen
  • Nee
  • Ja, als ze onder de 120 meter vliegen

Moet de piloot de registratie van zijn positie als ‘HOME’-punt verifiëren en dit instellen als het terugkeerpunt in geval van een ‘Lost Link’?

  • Nee, hij moet de opslag van de ‘Home’-positie controleren en deze instellen als een wachtpunt in geval van ‘Lost and Found’.
  • Nee
  • Ja
  • Ja, en hij moet ook een veilige terugkeerhoogte instellen.

Wat is BVLOS?

  • Operaties met een UAV waarbij het visueel contact door een waarnemer wordt onderhouden.
  • Operaties waarbij de piloot op afstand of de UAS-waarnemer geen gebruik maakt van visueel contact met de UAV voor de vluchtuitvoering.
  • Operaties waarbij de piloot op afstand gebruik maakt van visueel contact met de UAV voor de vluchtuitvoering.
  • Beyond Visual Limit of Sight, oftewel een vlucht buiten de structurele limieten van de drone.

Definitie van GESEGREGREERD LUCHTRUIM:

  • Luchtruimgebieden die zich uitsluitend boven de zee bevinden
  • Gebieden waar bijzondere voorzorgsmaatregelen nodig zijn voor doorvlucht door luchtvaartuigen die niet rechtstreeks bij de operaties betrokken zijn
  • Gebieden gereserveerd voor staatsactiviteiten
  • Luchtruimgebieden die tijdelijk voorbehouden zijn voor het exclusieve gebruik van specifieke gebruikers

Vóór een vlucht in VLOS-omstandigheden:

  • Is het wenselijk om de lokale luchtdruk en temperatuur te controleren om de prestaties van de batterijen na te gaan.
  • Is het wenselijk om de windrichting en -sterkte voor het opstijgen en de horizontale zichtbaarheid te controleren, om de drone niet uit het oog te verliezen.
  • Is het wenselijk om enkel de horizontale zichtbaarheid te controleren om de drone niet uit het oog te verliezen.
  • Is het wenselijk om de aanwezigheid van andere drones in het gebied te controleren.

Wat verstaan we onder MTOM?

  • Motor test voor opstijgen
  • Minimale startmassa
  • Maximale startmassa
  • Moment van de start

Definitie van de ‘startmassa’:

  • De massa van de UAV exclusief de batterij.
  • De massa van de UAV in operationele configuratie, exclusief de nuttige lading.
  • De massa van de UAV in operationele configuratie, inclusief de nuttige lading.
  • De ledige massa van de UAV, zoals door de fabrikant geleverd.

Het is NOOIT toegestaan om vluchten uit te voeren in een P-gebied (Prohibited Area).

  • Waar.
  • Niet waar, de letter P duidt enkel op een Gevaarlijk (Dangerous) gebied, maar legt geen vliegverbod op.
  • Niet waar, met de gepaste toelatingen is het wel mogelijk.
  • Waar, tenzij het een nationale noodsituatie betreft.

Mag ik met mijn drone boven mijn eigen tuin vliegen?

  • Ja, altijd.
  • Nee, met een Open A1/A3-certificaat mag ik enkel vliegen binnen de daartoe bestemde modelvliegclubs.
  • Ik moet nog steeds rekening houden met eventuele beperkingen of verboden die op Droneguide vermeld staan.
  • Ja, maar enkel als de tuin volledig omheind is.

Wat is de ‘Aeronautical Information Publication’ (AIP)?

  • Het is een document dat luchtvaartinformatie van permanente aard bevat die essentieel is voor de luchtvaartnavigatie.
  • Het is een document met de lijst van erkende drone-exploitanten.
  • Het is een document dat luchtvaartinformatie van tijdelijke aard bevat die nuttig is voor de luchtverkeersleiding (ATC).
  • Het is een weerbericht voor de luchtvaart.

Mag u met uw drone over een natuurreservaat vliegen?

  • Nee, dit is in principe verboden om de fauna en flora te beschermen, tenzij u een specifieke toelating heeft van de bevoegde beheerder.
  • Ja, maar enkel met drones die minder dan 250 gram wegen (klasse C0).
  • Ja, maar u mag niet hoger vliegen dan 30 meter boven de grond.
  • Ja, zolang u de algemene regels van de Open Categorie respecteert.

Hoe worden verboden of beperkte luchtruimgebieden aangeduid in de regelgeving?

  • Verboden (P), Gereglementeerd (R) en Gevaarlijk (D)
  • Deze gebieden worden gezamenlijk aangeduid als “”BEPERKT LUCHTRUIM””
  • A, B, C, D, E, G
  • No-Fly Zones (NFZ)

“Mag u met een UAS vliegen in luchtruimzones van het type R (restricted), P (prohibited), D (danger) en boven parken?”

  • Ja, altijd.
  • Nee, nooit.
  • Ja, maar hiervoor is voorafgaande toelating van de bevoegde autoriteit (bv. DGLV/Skeyes) vereist.
  • Enkel met drones die minder dan 250 gram wegen.

“Waar kan je informatie vinden over de geografische UAS-zones (bv. P-, R- en D-gebieden)?”

  • In de AIP (Aeronautical Information Publication)
  • Op de website van het DGLV
  • Op het online portaal van de ICAO
  • Op het Droneguide-portaal van skeyes

Wat is het belangrijkste kenmerk van R-gebieden (restricted areas)?

  • Vliegen is toegestaan, maar enkel voor drones met een gewicht van minder dan 25 kg.
  • De vluchtuitvoering is onderworpen aan bepaalde voorwaarden.
  • Nachtvluchten zijn verboden.
  • Radiocommunicatie met de luchtverkeersleidingsdienst is vereist.

Een D-zone:

  • Duidt een luchtruim aan dat verboden is voor UAS-vluchten.
  • Duidt een luchtruim aan waarbinnen gevaarlijke activiteiten voor de luchtvaart kunnen plaatsvinden, maar waar een vliegverbod voor UAS niet van toepassing is.
  • Duidt een luchtruim aan met een maximaal toegestane vlieghoogte van 45 m.
  • Is een gevarenzone waar vliegen op eigen risico en naar goeddunken van de piloot gebeurt.

Wat is een verboden gebied (Prohibited Area)?

  • Een luchtruim waarin VFR-vluchten (Visual Flight Rules) niet zijn toegestaan.
  • Een specifieke klasse van het luchtruim, zoals klasse A of G.
  • Een luchtruim waarbinnen elke vliegactiviteit verboden is.
  • Een zone op een luchthaven gereserveerd voor het parkeren van luchtvaartuigen.

Welke drie operationele categorieën voor UAS-operaties worden bepaald door de Europese regelgeving?

  • Klasse 0, Klasse 1 en Klasse 2
  • Vrije tijd, Commercieel en Industrieel
  • Open, Specifiek en Gecertificeerd
  • Vaste vleugel, Multicopter en Helikopter

Waarvoor staat de afkorting UAS in de drone-regelgeving?

  • Onbemand Luchtvaartuig Systeem
  • Universeel Autopiloot Systeem
  • De technische benaming voor de drone zelf
  • Unieke Autorisatie Standaard

Wat gebeurt er als een quadcopter een propeller verliest?

  • De UAV stort onmiddellijk neer.
  • De UAV blijft in de lucht, maar draait om zijn eigen as.
  • De UAV verliest hoogte, maar langzaam en geleidelijk.
  • De UAV voert een gecontroleerde noodlanding uit.

Welk voordeel kan een hexacopter hebben ten opzichte van een quadcopter?

  • Een hoger vermogen dankzij de twee extra propellers.
  • De mogelijkheid om te blijven vliegen, zelfs als één motor uitvalt.
  • Een hoger toerental.
  • Een lager batterijverbruik.

Waar staat de afkorting IMU voor?

  • Inertial Metering Unit
  • Inertial Master-Slave Unit
  • Inertial Measurement Unit
  • Intelligent Movement Unit

De VLIEGDUUR van de batterij wordt beïnvloed door het GEWICHT van de UAV:

  • Waar, in alle gevallen
  • Niet waar
  • Waar, maar enkel wanneer de UAV in de bergen wordt gebruikt
  • Niet waar, deze wordt enkel beïnvloed door de capaciteit (mAh)

De autonomie van de batterij wordt beïnvloed door de aanwezigheid van wind:

  • Waar, in alle gevallen
  • Waar, maar alleen als de wind uit het noorden komt
  • Niet waar
  • Niet waar, de autonomie is een vaste waarde

De vlieghoogte beïnvloedt de autonomie van een UAV:

  • Waar, de autonomie neemt inderdaad toe naarmate de vlieghoogte toeneemt.
  • Waar, de autonomie neemt inderdaad af naarmate de vlieghoogte toeneemt.
  • Onwaar, de autonomie is een parameter die niet verandert met de vlieghoogte.
  • Waar, maar het effect is verwaarloosbaar onder de 2000 meter.

De prestaties van LIPO-accu’s worden beïnvloed door de omgevingstemperatuur:

  • Onjuist
  • Niet altijd
  • Juist
  • Alleen als de temperatuur onder het vriespunt ligt

Als een LIPO-batterij opzwelt:

  • Neemt de vliegtijd toe.
  • Neemt de capaciteit af.
  • Kan ze vuur vatten.
  • Betekent dit dat ze volledig opgeladen is.

Vóór de vlucht is het noodzakelijk dat de batterijen:

  • een resterende lading van minstens 50% hebben.
  • voldoende opgeladen zijn voor de duur en het type van de operatie die men gaat uitvoeren.
  • niet gecontroleerd hoeven te worden op hun lading.
  • volledig tot 100% opgeladen zijn.

“Kan een LiPo-accu vlamvatten? Zo ja, wanneer:”

  • Ja, als de buitentemperatuur hoger is dan 28°C
  • Ja, als deze niet volgens de specificaties wordt opgeladen
  • Ja, wanneer deze overladen is
  • Ja, als deze doorboord of fysiek beschadigd is

“Als een quadcopter in HOVERING is, dus in een stationaire vlucht, is de stuwkracht van de rotoren:”

  • Precies gelijk aan het gewicht
  • Gelijk aan het gewicht, waarbij elke rotor een kwart daarvan draagt
  • Groter dan het gewicht om de UAV in de lucht te houden
  • Minder dan het gewicht, gecompenseerd door de draagkracht

Op welk principe is een hoogtemeter gebaseerd?

  • Verandering van velden
  • Drukverschil
  • Verandering in de luchtdichtheid
  • Echo van een sonarsignaal

Hoe garandeert de piloot op afstand een goede controle over de HOOGTE van de UAV?

  • Hij moet de lading van de batterij controleren.
  • Hij moet de werking controleren van het systeem dat de vlieghoogte aangeeft.
  • Hij kan zich door te oefenen baseren op het geluid dat de UAV maakt.
  • Hij moet altijd visueel contact met de drone behouden.

Waar verwijst de HOOGTE naar die wordt weergegeven in de TELEMETRIE van een UAV?

  • Naar het punt op de grond onmiddellijk onder de UAV
  • Naar het gemiddelde zeeniveau
  • Naar het opstijgpunt
  • Naar een combinatie van GPS- en barometrische gegevens

Welk ELEKTRONISCH ONDERDEEL zorgt ervoor dat de UAV bij wind stabiel kan blijven HOVEREN zonder enige input van de piloot op afstand?

  • De GNSS-antenne
  • De barometer
  • De inertiële meeteenheid (IMU)
  • De Flight Controller die de gegevens van de GPS en de IMU integreert

Wat is de definitie van een ‘speelgoeddrone’ volgens de geldende Europese regelgeving?

  • Een onbemand luchtvaartuig dat, al dan niet uitsluitend, ontworpen of bestemd is om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt.
  • Drones met een gewicht van minder dan 250 gram en zonder scherpe onderdelen.
  • Drones gemaakt van kunststof, met een gewicht van minder dan 2 kg, die bestuurd mogen worden door personen jonger dan 12 jaar.
  • Elke drone die in een speelgoedwinkel wordt verkocht.

Welke frequenties worden normaal gesproken gebruikt voor de verbinding tussen het besturingsstation en de drone?

  • WIFI
  • HF
  • VHS
  • 2.4 GHz of 5.8 GHz

In welke omstandigheid is de positionering van een UAV via een satellietsignaal onbetrouwbaar?

  • Wanneer er zonnestormen zijn
  • Bovenop een heuvel
  • In de nabijheid van luchthavens
  • Binnenin gebouwen of in ‘urban canyons’

Moet een UAS met een MTOM van 25 kg ingeschreven worden in het Belgisch luchtvaartuigregister?

  • Ja.
  • Nee.
  • Ja, maar enkel indien het voor experimentele doeleinden wordt gebruikt.
  • Ja, als de massa gelijk is aan of groter is dan 25 kg.

Hoe verhouden modelvliegtuigen zich tot de algemene Europese UAS-regelgeving die in België van kracht is?

  • Ze vallen er volledig buiten; enkel de oude Belgische wetgeving is nog van toepassing.
  • Ze worden beschouwd als een type UAS, maar operaties binnen erkende clubs kunnen via een speciale vergunning van de standaardregels afwijken.
  • Ze worden gelijkgesteld aan speelgoed en zijn dus vrijgesteld van registratie en opleiding.
  • Ze volgen exact dezelfde regels als alle andere drones in de open categorie, zonder enige uitzondering.

Wat is de definitie van een ‘onbemand luchtvaartuig’ (UA) volgens de Europese regelgeving?

  • Een luchtvaartuig zonder piloot aan boord, uitsluitend gebruikt voor recreatieve en sportieve doeleinden.
  • Elk luchtvaartuig dat opereert of ontworpen is om autonoom of op afstand bestuurd te opereren, zonder piloot aan boord.
  • Een luchtvaartuig waarvoor voor elke vlucht een specifieke vergunning van het DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart) vereist is.
  • Een synoniem voor het woord ‘drone’.

Definitie van GEO-FENCING of GEO-FENCE:

  • Een technologie die een virtuele perimeter (een geo-fence genoemd) rondom het UAS creëert om de veiligheid te verhogen.
  • Een technologie die een virtuele perimeter (een geo-fence genoemd) rondom de piloot van de UAV creëert om de veiligheid te verhogen.
  • Een technologie die een fysieke perimeter (een geo-fence genoemd) rondom het UAS creëert om de veiligheid te verhogen.
  • Een waarschuwingssysteem dat de piloot alarmeert wanneer hij een verboden zone nadert.

Wat is de definitie van de ‘follow-me’-modus?

  • Een werkingsmodus waarbij de UAV de piloot op afstand volgt in open ruimtes.
  • Een werkingsmodus waarbij de UAV de piloot op afstand volgt en daarna zelfstandig landt.
  • Een werkingsmodus waarbij de UAV de piloot op afstand volgt binnen een vooraf ingestelde straal.
  • Een modus waarbij de drone eender welk bewegend onderwerp volgt.

Welke informatie heeft de autopiloot van de UAV nodig om de ‘RETURN TO HOME’ (RTH) functie uit te voeren?

  • De hoogte en de positie van de UAV.
  • De hoogte en de positie van het opstijgpunt.
  • De opstijgpositie en de huidige positie van de UAV.
  • De positie van het opstijgpunt en de vooraf ingestelde veiligheidshoogte.

In het geval van een UAS met een MTOM van minder dan 250 gram:

  • U moet zich altijd en in elk geval registreren als exploitant bij het DGLV.
  • Het is niet verplicht om uw organisatie te laten certificeren.
  • Het is niet altijd verplicht om u te registreren bij het DGLV.
  • Registratie als exploitant is enkel verplicht indien het toestel is uitgerust met een sensor die persoonsgegevens kan vastleggen (bv. een camera).

Waar zijn de door EASA uitgevaardigde verordeningen van toepassing?

  • In de hele wereld
  • In alle Europese lidstaten
  • Enkel in het buitenland
  • In alle EASA-lidstaten (EU + Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein)

De Europese regelgeving voor drones is in werking getreden op 1 januari 2021. Wat houdt dit in?

  • De nationale regels zijn onveranderd geldig gebleven.
  • De nationale regels zijn niet langer geldig.
  • Zowel de nationale als de Europese regels zijn geldig.
  • Dat de nationale regels vervangen zijn door de Europese, behoudens specifieke uitzonderingen.

Wat is het nummer van de UITVOERINGSVERORDENING van de EU-Commissie met betrekking tot UAS?

  • 2021/947
  • 2019/947
  • 2947/2021
  • 2019/945

Waarvoor staat de afkorting DGLV?

  • Directoraat-generaal Luchtvaart
  • Dienst voor Gelicentieerde Vliegers
  • Departement van Gereglementeerd Luchtverkeer
  • Directie voor Gecentraliseerde Luchtvaart

Welke instantie is in België verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding (Air Traffic Control)?

  • skeyes
  • Eurocontrol
  • EASA
  • DGLV

Waarvoor staat de afkorting DGLV?

  • Dienst voor Gelicentieerd Vliegverkeer
  • Directoraat-generaal Luchtvaart
  • Departement voor Gereguleerd Luchtvervoer
  • Directie Generaal voor Luchtvaartveiligheid

Wie moet er verwittigd worden in geval van een ongeval met een UAS?

  • De AAIU-BE binnen 72 uur
  • Het DGLV binnen 24 uur
  • De lokale politie, onmiddellijk
  • Het DGLV en de AAIU-BE, zo snel mogelijk

Wat wordt bedoeld met de term NOTAM?

  • Een bericht dat piloten gebruiken om op de hoogte te blijven van de laatste, voor de vlucht essentiële informatie.
  • Een specifieke boodschap van de luchtverkeersleiding (ATC).
  • Een document van de ICAO.
  • Een melding van technische non-conformiteit.

“Vluchttoelatingen voor geografische zones, afgegeven door het DGLV:”

  • Moeten vervolgens worden doorgegeven aan skeyes.
  • Hebben een vaste geldigheidsduur van 1 jaar.
  • Kunnen bijkomende vliegvoorwaarden bevatten die de dronepiloot verplicht moet naleven.
  • Zijn geldig voor elke drone die de exploitant bezit.

Wat moet u doen om met een drone te vliegen in de gecontroleerde verkeersruimte (CTR) van een luchthaven?

  • Niets bijzonders, zolang de vlucht binnen de OPEN categorie valt.
  • Enkel extra voorzichtig zijn en continu uitkijken naar ander luchtverkeer.
  • Voorafgaand een vluchtautorisatie aanvragen en verkrijgen van de bevoegde luchtverkeersleidingsdienst, zoals Skeyes.
  • De procedures volgen die beschreven staan in het oude Koninklijk Besluit (KB) van 10 april 2016.

Vluchtuitvoeringen binnen de geografische UAS-zones van een LUCHTHAVEN zijn toegestaan:

  • Enkel na het vragen en verkrijgen van een toelating van het DGLV en de beheerder van de luchthaven.
  • Ze zijn altijd toegestaan zonder bijzondere formaliteiten.
  • Ze zijn nooit toegestaan.
  • Enkel voor bevoegd personeel van de luchthaven.

In welke gevallen is een luchtruimreservatie doorgaans vereist voor een UAS-operatie in België?

  • Voor elke vlucht die wordt uitgevoerd in de ‘Specifieke’ categorie.
  • Voor alle operaties boven privéterrein.
  • Voor complexe operaties zoals BVLOS, boven 120 m AGL, of binnen gecontroleerd luchtruim (bv. een CTR), waarvoor coördinatie met Skeyes vereist is.
  • Enkel voor operaties met een UAS met een startmassa van meer dan 25 kg.

“Wanneer een drone-operatie niet kan worden uitgevoerd binnen de voorwaarden van de OPEN-categorie (bv. te hoog risico, overschrijden van de limieten), is het dan nog mogelijk om de vlucht uit te voeren?”

  • Nee, de operatie moet worden geannuleerd.
  • Ja, maar er moet altijd voorafgaand advies worden gevraagd aan de bevoegde ATC-eenheid (skeyes).
  • Ja, enkel na een specifieke toelating van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) voor vluchten in tijdelijk gereserveerd luchtruim.
  • Ja, door de operatie uit te voeren in de SPECIFIC-categorie, na het verkrijgen van een operationele autorisatie.

Door wie wordt de operator op de hoogte gebracht van het resultaat van een aanvraag voor een LUCHTRUIMRESERVATIE?

  • EASA
  • Het DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart)
  • Niemand. De beslissing wordt enkel gepubliceerd via de Droneguide-applicatie.
  • Door de entiteit die de beoordeling heeft uitgevoerd (bv. skeyes of Defensie).

Wat is de definitie van een ATZ?

  • Het luchtruim boven eilanden.
  • Luchtruim met gedefinieerde afmetingen, ingesteld rond grote steden.
  • Luchtruim met gedefinieerde afmetingen, ingesteld rond een luchthaven ter bescherming van het luchthavenverkeer.
  • Luchthaven Transit Zone.

Mag een UAV in een ATZ vliegen?

  • Ja, altijd zonder bijzondere formaliteiten.
  • Ja, maar enkel onder bepaalde voorwaarden.
  • Nee.
  • Ja, mits voorafgaande toestemming van de luchtverkeersleiding.

Wat is de definitie van een CTR?

  • Een zone ter bescherming van het luchtverkeer boven een stad.
  • Een zone ter bescherming van IFR-verkeer dat een luchthaven nadert of verlaat.
  • Een bericht van de luchtverkeersleiding (ATC) betreffende de verkeersstroom.
  • Control Tower Region.

Een controlegebied (CTR):

  • Omvat minstens één luchthavenverkeerszone (ATZ).
  • Valt samen met een luchthavenverkeerszone (ATZ).
  • Bevindt zich altijd binnen een luchthavenverkeerszone (ATZ).
  • Ligt altijd naast een luchthavenverkeerszone (ATZ), maar omvat deze niet.

Wat duiden de acroniemen IFR en VFR aan?

  • Het zijn de afkortingen van ATC-instanties.
  • Ze duiden op vliegregels: de ene instrumenteel en de andere op zicht.
  • Ze duiden op definities van specifieke luchtruimten.
  • Ze duiden op twee soorten vlieglicenties.

“Worden ULM-terreinen, op regelgevend vlak, gelijkgesteld aan luchthavens?”

  • Waar
  • Niet waar
  • Niet altijd. Dit geldt enkel voor ULM-terreinen in de buurt van stedelijke gebieden.
  • Waar, wat betreft het instellen van geografische zones met beperkingen voor dronevluchten.

Definitie van ‘FOUTENKETEN’

  • Een aanzienlijk aantal fouten die allemaal door dezelfde persoon zijn gemaakt
  • Een reeks fouten die leiden tot een fataal voorval of een ernstig probleem kunnen vormen
  • Een reeks instructies die onjuist geordend zijn in een checklist
  • Een theoretisch model voor de analyse van incidenten

Een fout ten gevolge van onoplettendheid wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Onze gewoonten
  • De context waarin de taak moet worden uitgevoerd
  • De moeilijkheidsgraad van de taak
  • Interne factoren bij de piloot (vermoeidheid, stress)

“Om FOUTEN te beperken, is het aangewezen om:”

  • De handeling meermaals te herhalen
  • Bijkomende controles te voorzien
  • De handeling te perfectioneren
  • Altijd een checklist te gebruiken

“Als we lijden aan FYSIEKE VERMOEIDHEID, kan dit ertoe leiden dat we:”

  • banale fouten maken.
  • ons gezichtsveld verbeteren.
  • de fouten van anderen efficiënter opmerken.
  • de risico’s onderschatten.

Waardoor wordt een fout die we maken op basis van onze ervaring voornamelijk veroorzaakt?

  • Door een gebrek aan training.
  • Door de objectieve situatie waarin de missie plaatsvond.
  • Door onszelf en door niemand anders.
  • Door een overmatig zelfvertrouwen.

“Als de UAV tegen een boom crasht als gevolg van een FOUTE MANOEUVRE, wat kan daarvan de oorzaak zijn?”

  • Onvoldoende vaardigheden van de piloot
  • De aanwezige windomstandigheden
  • Foutieve montage van de propellers
  • Verlies van situatiebewustzijn (situation awareness)

Wat kan men het beste doen om uitvoeringsfouten te VOORKOMEN?

  • Geschreven procedures opstellen en volgen
  • Alles uit het hoofd leren
  • Eventuele moeilijkheden niet aan anderen tonen
  • Een briefing vóór de vlucht uitvoeren

Wat is de correcte ‘formule’ om de omvang van een RISICO te bepalen?

  • R = P x D
  • P = R x D
  • D = P x R
  • R = Waarschijnlijkheid / Ernst

Wat probeert men via ‘Safety’ (veiligheid) te identificeren?

  • Alle personen die verantwoordelijk zijn voor incidenten
  • De ‘onveilige’ omstandigheden
  • Alle oorzaken en bijdragende factoren van gevaarlijke voorvallen
  • De gevaren en de bijbehorende risico’s

“Wie is, met het oog op de VEILIGHEID, verantwoordelijk voor de PLANNING VAN DE OPERATIE?”

  • De exploitant
  • De piloot
  • Noch de exploitant, noch de piloot, aangezien de planning van de operatie geen deel uitmaakt van de veiligheid.
  • Zowel de exploitant als de piloot

“Op het vlak van VEILIGHEID, zijn de piloot en de exploitant verplicht om schade aan personen en/of zaken ten koste van alles te vermijden, zelfs als dit betekent dat ze de vlucht niet uitvoeren?”

  • Ja, maar enkel om schade aan personen te vermijden.
  • Nee, want veiligheid beïnvloedt enkel de waarschijnlijkheid dat een ongewenste gebeurtenis plaatsvindt.
  • Ja.
  • Nee, ze moeten het risico afwegen tegen het doel van de missie.

Is het doel van risicobeheer (Safety Risk Management) om risico’s te elimineren?

  • Nee, het doel van Safety Risk Management is het analyseren van mogelijke risico’s om ze te voorkomen of te beperken.
  • Ja, we mogen geen compromissen sluiten op het gebied van veiligheid.
  • Ja, we moeten risico’s altijd en in alle omstandigheden vermijden.
  • Nee, het is onmogelijk om alle risico’s te elimineren. Het doel is ze te beperken tot een aanvaardbaar niveau (ALARP).

“Als de wind op het moment van de operatie sterker is dan gepland en voorzien in de risicoanalyse, dan:”

  • moet de piloot de missie annuleren en wachten op de voorziene wind, omdat de oorspronkelijke planning ongeldig is geworden.
  • moet de piloot de risicobeheersing herplannen, de nieuwe risico’s vaststellen en vervolgens opstijgen.
  • kan de piloot de risicobeheersing herplannen, de nieuwe risico’s vaststellen en eventueel met de exploitant nagaan of er een meer ervaren piloot beschikbaar is.
  • kan de piloot op een lagere hoogte vliegen waar de wind minder sterk is.

“Wat is de beste actie die een piloot onderneemt, wanneer hij beseft niet over de nodige TECHNISCHE VAARDIGHEDEN voor de missie te beschikken?”

  • De missie annuleren, want op het vlak van veiligheid heeft hij als enige het laatste woord.
  • De exploitant niet informeren, aangezien de risicoanalyse toch al is uitgevoerd.
  • De exploitant informeren, die mogelijks geschikte alternatieven kan voorstellen.
  • Proberen om de missie met uiterste voorzichtigheid toch uit te voeren.

Voor een correct risicobeheer moet rekening worden gehouden met de risico’s die voortvloeien uit:

  • Mens + machine
  • Mens + omgeving
  • Mens + machine + omgeving
  • Mens + machine + omgeving + organisatie

Is het belangrijk om het RISICO tot het laagst mogelijke niveau te beperken?

  • Ja
  • Nee
  • Nee, aangezien bij OPEN-operaties het risico al laag is
  • Ja, dit is het ALARP-principe (As Low As Reasonably Practicable)

Hoe kunnen we het risiconiveau verlagen?

  • Door de ernst van de mogelijke gevolgen te verminderen.
  • Door de waarschijnlijkheid te verkleinen dat de gebeurtenis zich voordoet.
  • Beide antwoorden beschrijven elementen van risicovermindering.
  • Door het risico over te dragen aan derden via een verzekering.

Wat is een correcte bewering met betrekking tot een ONGEVAL?

  • Het gebeurt uitsluitend als gevolg van technische problemen.
  • Het is altijd het resultaat van meerdere fouten (keten van gebeurtenissen of foutenketen).
  • Het is altijd de oorzaak van een fout door meerdere personen.
  • Het wordt in 80% van de gevallen veroorzaakt door een menselijke fout.

Het Belgische luchtruim strekt zich uit:

  • Enkel over het Belgische vasteland.
  • Over het vasteland en een strook zee van 12 zeemijl.
  • Enkel over bepaalde strategisch belangrijke militaire zones.
  • Over het grondgebied, de territoriale wateren en de luchtruimten die door internationale overeenkomsten zijn gedelegeerd.

Met welke letter wordt het ONGEKONTROLEERDE LUCHTRUIM aangeduid?

  • G
  • P
  • D
  • F

Waar staat de afkorting FIR voor?

  • Het luchtruim boven de zee
  • Een gebied waar vliegen door de staat verboden kan worden
  • Een luchtruimregio waar luchtvaartnavigatiediensten worden verleend
  • Flight Instrument Rules

“Als ik 6 uur voor een vlucht alcoholische dranken heb gedronken, mag ik dan nog een UAV besturen?”

  • Ja, want de alcohol zal dan al uit mijn lichaam zijn verdwenen.
  • Ja, het belangrijkste is om niet tijdens de vlucht te drinken.
  • Nee, want het is niet toegestaan om alcohol te drinken in de 24 uur die aan de vlucht voorafgaan.
  • Nee, de regel is ‘8 uur tussen fles en gashendel’.

“De piloot op afstand moet zich onthouden van het uitvoeren van zijn taken onder invloed van PSYCHOACTIEVE STOFFEN of ALCOHOL, en dit voor of tijdens de vlucht.”

  • Nee, wat betreft het gebruik van psychoactieve stoffen of alcohol geldt de Wegcode.
  • Ja
  • Nee
  • Dit is een aanbeveling, geen verplichting.

Bij het innemen van geneesmiddelen waarvoor geen voorschrift nodig is:

  • moet de piloot alsnog het advies van een gespecialiseerde arts inwinnen.
  • vormt dit geen enkel probleem.
  • is het raadzaam de effecten ervan 24 uur voor de vlucht te testen.
  • is het noodzakelijk de bijsluiter aandachtig te lezen om na te gaan of er contra-indicaties zijn voor het besturen van een voertuig.

Wat is een correcte uitspraak over STRESS?

  • Als we onze capaciteiten willen bewijzen, is stress een noodzakelijk kwaad.
  • De spanning als gevolg van stress vermindert altijd de fysieke en mentale prestaties.
  • Stress moet anders worden beoordeeld, afhankelijk van of het de prestaties van een persoon verhoogt of verlaagt.
  • Een gematigd stressniveau kan de prestaties verbeteren (eustress).

Wat is de correcte uitspraak met betrekking tot WEERSOMSTANDIGHEDEN?

  • Op een warme en vochtige dag is de prestatie niet optimaal.
  • Op een warme en droge dag is de prestatie beter.
  • Ze hebben geen enkele invloed op de menselijke prestaties.
  • Extreme omstandigheden, zowel warm als koud, verslechteren de prestaties.

Welke invloed heeft de aanwezigheid van luid lawaai in het operatiegebied op de uitvoering van de missie?

  • Het verslechtert of verhindert de non-verbale communicatie.
  • Het bemoeilijkt de correcte uitvoering van taken.
  • Het vermindert de alertheid van de piloot in gevaarlijke situaties.
  • Alle bovenstaande antwoorden zijn correct.

“Indien u een slapeloze nacht heeft gehad, zal het daaruit voortvloeiende gevoel van VERMOEIDHEID:”

  • uw stress en bijgevolg uw prestaties verhogen.
  • uw prestaties helemaal niet beïnvloeden.
  • uw prestaties aanzienlijk verminderen.
  • gecompenseerd kunnen worden met koffie of energiedrankjes.

Als u erg VERMOEID bent…

  • …zal uw reactievermogen op externe prikkels toenemen.
  • …zult u vaker onverschillig staan tegenover externe prikkels.
  • …zal uw concentratieniveau niet veranderen.
  • …zal uw risicoperceptie afnemen.

Wat is de zogenaamde ‘peer pressure’ (groepsdruk)?

  • De druk die een individu voelt wanneer collega’s beslissingen nemen zonder hem te raadplegen.
  • De druk die een individu voelt om zich te conformeren aan wat hij denkt dat zijn collega’s van hem verwachten.
  • De druk die een individu voelt wanneer hij in competitie is met zijn collega’s.
  • De druk om risicovolle handelingen uit te voeren om geen slecht figuur te slaan ten opzichte van collega’s.

Wat verstaan we onder SITUATION AWARENESS (situationeel bewustzijn):

  • De perceptie, herkenning en voorspelling van wat er om ons heen gebeurt.
  • De betrouwbaarheid van het onderhoud van het UAS.
  • Het invoeren van bepaalde controleniveaus voor een proces.
  • De precieze kennis van de positie en de status van de eigen drone.

Wat moet een piloot op afstand verifiëren bij de beoordeling van de operationele omgeving vóór een vlucht?

  • De aanwezigheid van obstakels
  • De afwezigheid van bij de operaties betrokken personen
  • De aanwezigheid van obstakels en de afwezigheid van niet-betrokken personen
  • De weersomstandigheden

Welke uitrusting is verplicht om de zichtbaarheid van een drone te garanderen tijdens een nachtvlucht in de open categorie?

  • De drone moet uitgerust zijn met reflecterende strips op de armen.
  • De drone moet uitgerust zijn met infraroodverlichting die zichtbaar is met een speciale bril.
  • De drone moet uitgerust zijn met een groen knipperlicht.
  • De drone moet uitgerust zijn met de standaard rode en groene navigatielichten.

Wat zijn de belangrijkste VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE PILOOT?

  • De piloot is verantwoordelijk voor de veilige werking van de UAS tijdens de vlucht, maar alleen als hij de UAS in het zicht heeft.
  • De piloot is verantwoordelijk voor de veilige werking van de UAS tijdens de vlucht. De verantwoordelijkheid van de piloot begint bij de activering van het systeem en eindigt wanneer het op de grond staat, uitgeschakeld en correct is opgeborgen.
  • De piloot is verantwoordelijk voor de veilige werking van de UAS tijdens de vlucht. De verantwoordelijkheid van de piloot begint wanneer de UAS op minstens 10 meter hoogte is en eindigt wanneer het op de grond staat, uitgeschakeld en correct is opgeborgen.
  • De hoofdverantwoordelijkheid is het veilig uitvoeren van de vlucht.

“Moet de piloot in een NOODSITUATIE die onmiddellijke beslissingen en acties vereist, alle mogelijke maatregelen nemen die nodig zijn om de bij de operaties betrokken of niet-betrokken personen te beschermen?”

  • Dat hangt ervan af. De piloot moet in ieder geval alle nodige maatregelen nemen om zijn eigen veiligheid te waarborgen.
  • Nee.
  • Ja.
  • Ja, waarbij prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid van mensen op de grond boven het redden van de drone.

Wat moet de piloot op afstand controleren vóór elke vlucht?

  • De integriteit van de UAV en de volledige lading van alle batterijen van het UAS.
  • De volledige lading van de batterijen van het grondstation.
  • De uitwendige integriteit van de UAV en de volledige lading van de batterijen.
  • Hij/zij moet een volledige pre-flight checklist uitvoeren.

MENSELIJKE FACTOR: wat is het hoofddoel van de studie van dit onderwerp?

  • De verantwoordelijke voor een fout op de werkplek zoeken.
  • Het veiligheidsniveau verhogen.
  • Het aantal personen op de werkplek verminderen.
  • Menselijke prestaties en welzijn optimaliseren.

Wat regelt het Koninklijk Besluit van 8 november 2020 voornamelijk?

  • De procedures voor het aanvragen van een exploitatievergunning in de SPECIFIC-categorie.
  • De voorwaarden voor het gebruik van het luchtruim door onbemande luchtvaartuigen (UAS) in België, inclusief de UAS-geografische zones.
  • De criteria voor het erkennen van opleidingscentra door het DGLV.
  • De procedure voor de registratie van UAS-exploitanten bij de bevoegde autoriteit.

Waar worden de regels voor het gebruik van het LUCHTRUIM in België gepubliceerd?

  • In de aanvraag voor een toelating die men moet indienen bij het DGLV.
  • In de aanvraag voor een toelating die men moet indienen bij skeyes.
  • Uitsluitend in de Europese Verordening (EU) 2019/947.
  • In de AIP Belgium en op het portaal van Droneguide.

Ik bevind me op 5 km laterale afstand van de landingsbaan van een MILITAIRE LUCHTHAVEN. Hoe hoog en ver mag ik met mijn drone vliegen?

  • 500 meter ver en 120 meter hoog, zolang het in VLOS is.
  • Ik mag hier niet vliegen, want ik bevind me sowieso in een gecontroleerde luchtruimzone (CTR).
  • 200 meter ver en 45 meter hoog.
  • Ik moet de Droneguide-kaart raadplegen om de exacte beperkingen te verifiëren.

Is het toegestaan om in het luchtruim boven grote steden te vliegen?

  • Ja, met de juiste toelatingen, maar men moet er rekening mee houden dat lokale overheden dit om veiligheidsredenen vaak verbieden.
  • Ja, maar enkel tot een hoogte van 30 meter boven de grond.
  • Nee, het overvliegen van steden is onder alle omstandigheden verboden.
  • Ja, maar doorgaans enkel in de categorie SPECIFIC en met een operationele toelating van het DGLV.

Ik wil een vlucht uitvoeren boven een stad die zich in een P- of R-luchtruimzone bevindt. Wat is de juiste procedure?

  • De vlucht annuleren, aangezien vliegen in P- of R-zones principieel verboden is.
  • Enkel toelating aanvragen bij het lokale stadsbestuur.
  • De voorwaarden in de Aeronautical Information Publication (AIP) raadplegen en een toelating aanvragen bij de bevoegde autoriteit die in de AIP wordt vermeld.
  • Een vluchtplan indienen bij Skeyes via hun applicatie.

Zijn de Europese drone-reglementeringen van toepassing op dronevluchten die binnenshuis (indoor) plaatsvinden?

  • Nee
  • Ja, maar enkel binnen openbare gebouwen
  • Ja
  • Ja, als het gebouw zich in een geografische UAS-zone bevindt

“U vliegt in de open categorie en nadert een kunstmatig obstakel dat hoger is dan 120 meter, bijvoorbeeld een windturbine. Welke regel is van toepassing?”

  • U mag tot 15 meter boven de hoogte van het obstakel vliegen, op voorwaarde dat u binnen een horizontale afstand van 50 meter van het obstakel blijft.
  • U mag tot 50 meter boven de hoogte van het obstakel vliegen, op voorwaarde dat u binnen een horizontale afstand van 15 meter van het obstakel blijft.
  • De maximale vlieghoogte van 120 meter boven de grond mag in geen geval overschreden worden, zelfs niet in de buurt van hoge obstakels.
  • U moet altijd een minimale horizontale afstand van 120 meter van het obstakel bewaren.

Aan wie moet ik een aanvraag richten om over een gevangenis of penitentiaire inrichting te mogen vliegen?

  • Aan skeyes
  • Aan het Gevangeniswezen (FOD Justitie) en vervolgens aan het DGLV
  • Aan niemand. Het is absoluut verboden om daar te vliegen.
  • Aan de lokale politiezone die bevoegd is voor het gebied

📄 Wil je een gratis voorbeeld voor België?

Download hier gratis een PDF met echte examenvragen en heldere uitleg ➡️ Klik hier

✅ De complete set officiële DGLV A1/A3-examenvragen en -antwoorden voor 2025 in België:

➡️ https://droneopleidingen.be/product/dronebewijs-examen-a1-a3-belgie-officiele-vraagstellingen-juiste-antwoorden-en-duidelijke-verklaring-dglv/

🚀 Bereid je je voor op het drone-examen A2 in België?

We hebben ook de complete set examenvragen en -antwoorden voor A2. Bekijk ‘m hier: Dronebewijs A2

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
Scroll naar boven